spek.bonsait.fi

Kuusankosken
palomuseo

Sairaalanmäen kalliosuoja
Kansantie 45740
Kuusankoski

 
Pikkukuvia klikkaamalla saat näkyviin suuremman kuvan ja mahdollisen kuvatekstin.

Vanhat paloautot

Huomattavan osuuden Kuusankosken palomuseon antia ovat museoon kerätyt vanhat paloautot. Autoja on kaiken kaikkiaan neljätoista, eivätkä kaikki ole edes mahtuneet varsinaiseen museotilaan, vaan niitä on parkkeerattuna pitkäksi jonoksi myös kalliosuojaan laskeutuvan tunnelin käytävälle.

Varhaisinta avoautokalustoa edustavat mm. Sippolassa Anjalankoskella käytössä ollut alunperin Viipurilainen Ford AA vuosimallia 1928 ja Voikkaan tpk:n Reo FB Speed Wagon / Masalin vuodelta 1932. Jälkimmäinen kuului aikansa laadukkaimpaan paloautokalustoon, sellaiseen johon juuri suurteollisuudella oli varaa satsata. Samaten vanhempaan autokalustoon kuuluu myös Kymi oy:n Verlan tehtaitten Ford - avoauto 1930 -luvulta.

Autokokoelmaan kuuluu myös muutamia erikoisuuksia: Kuten aikanaan mm. Malmin lentoasemalla Helsingissä käytössä ollut Saksasta tehdasvalmiina tuotu lentokenttävaahtoauto Mercedes Benz LAF311 / Metz FLF 25 vuodelta 1957.

1950 -luvun teknillisiin erikoisuuksiin kuuluu myös Kymin Oy:n Voikkaan TPK :n Volvo L341 / palometalli korkeapainehyökkäysauto jonka pääkaluston muodosti 1600 litran säiliö ja amerikkalainen Bean Royal korkeapainepumppu ja kaksi kp -sumusuuttimin varustettua letkukelaa.
Myös Kouvolan vpk:n entistä Fordson Thames / Kulmala sammutusautoa voi pitää historiallisena erikoisuutena. Se on nimittäin samoihin aikoihin Myllykosken Tpk:lle valmistuneen "sisarensa" kanssa viimeinen Suomessa rakennettu avopaloauto. Autot valmistuivat niinkin myöhään kuin vuonna 1950
Harvinainen erikoisuus on myös aikanaan "super-paloautoksi" tituleerattu Tampereen VPK:n Vanaja / palometalli sammutusauto vuodelta 1960, jonka 4500 minuuttilitran pumppu oli yksi aikansa tehokkaimpia autopumppuja Suomessa.

Ja ainakin näin länsimaissa varsinainen kuriositeetti on myös Kuusankosken ystävyyskaupungista Vologdasta Venäjältä lahjoituksena saatu neuvostoaikainen ZIL-standardipalouto.

Muita museoautoja ovat Jaalan vpk:n neuvostoliittolaisvalmisteinen Uaz-450 4x4 miehistö/maastoauto vuosimallia 1962, Pyhtään vpk:n Volvo LV1303 Kulmala sammutusauto vuodelta 1951, Iitin vpk:n Bedford RLHC 3 4x4 ,1960 Kiitokori säiliöauto 3500 litran säiliöllä. Iitin vpk:n Land Rover 1950 -luvulta ja Kouvolan vpk:n Ford F-600 / Kulmala sammutusauto 1960 -luvulta.